Så, gårdagen gick åt till att animera den här bilden. Det som händer i den är att kon står och myser med sin kalv, och tittar upp då hon hör människorna komma.
Till en början försökte jag få till kons huvudrörelse genom att skapa en motion tween, men övergick sedan till att använda mer frame-by-frame animation samt Classic tween. Jag är fortfarande lite av en nybörjare när det gäller tweening, så jag känner mig fram och testar så mycket som möjligt för att se vad som ger mig de resultat jag vill ha. Anledningen till att jag valde att göra mer frame-by-frame var för att jag upptäckte att om jag skapade en motiontween av mitt lager kunde jag inte använda mig av animationen för ögat som jag lagt in i Graphic symbolen för kons huvud. Om det är för att jag gjorde någon nybörjarmiss vet jag inte. Men då jag inte fick det att funka testade jag att välja ut frame-by-frame vilken nivå av ögonlockets blinkningsprocess jag ville lägga in och fick på så sett kon att blinka.
Det tog många försök innan jag blev nöjd med kons huvudrörelse. Det var först när jag mindes något jag använt mig av i en tidigare övning som jag kom på hur jag skulle få min animation att uppföra sig bättre. Det jag kom att tänka på var "ease in-ease out" som är en funktion som finns att använda när man gör tweens. I en video av lashfcom på youtube finns en bra tutorial på hur det fungerar (se referenser).
Jag kom förbi begreppet ease in-ease out för första gången då jag gjorde en övning i E-boken Flash Cinematic Techniques, som gick ut på att få en boll att studsa och beté sig realistiskt.
"Ease in-ease out" handlar helt enkelt om att eftersom en rörelse aldrig går i samma tempo, utan ofta startar långsamt, blir snabbare i mitten och sedan saktar in mot slutet, så blir inte heller animation trovärdig att se på om vi inte använder oss av denna observation.
I Flash/Animate cc går det att lägga en ease in eller ease out för varje classic tween. Så vill man få effekten av att både början och slutet av rörelsen går långsammare bör man skapa två classic tweens efter varandra för att kunna dra upp värdet för den ena på "ease" skalan, och dra ner värdet på den andra. Funktionen kan användas för andra former av tweens också, men just nu nämner jag classic tween eftersom det är den jag mest jobbat med hittills i projektet.
Jag blandar alltid ihop om jag ska använda ease in eller ease out för en tween, men eftersom det inte finns så värst många alternativ brukar jag snabbt hitta rätt genom att testa mig fram och se vad som ser bra ut.
Utöver att tweena både kons och kalvens huvud la jag till hals och öron på deras kroppar. Till halsen använde jag rätt och slätt frame-by-frame för att få den att följa med i rörelserna. Öronen gjorde jag till symboler och tweenade/använde frame-by-frame i en salig blandning.
Biblioteket i mitt projekt är något jag försöker styra upp just nu. Och efter lite kritik på min senaste uppgift och tips från lärarna om hur jag kan göra så hoppas jag få mer ordning. Jag har skapat en mapp för varje scen och ska försöka minska antalet symboler, samt öka antalet instanser i mitt projekt. Bild 2:s mapp vågar jag inte ändra för mycket på just nu, eftersom jag är livrädd att radera något felaktigt. Det är mycket arbete som försvinner i så fall. Men utöver mapp 2 ska jag försöka att mer medvetet se över hur jag skapar symboler fortsättningsvis.
Utöver det har jag kommit fram till att det enklaste sättet att klippa filmen borde vara att göra varje scen till en symbol och lägga in den i tidslinjen för "scene 1".
Först tänkte jag göra alla scener med separata tidslinjer, och det kommer jag också göra. Men det blir mest för att få ordning på dem när jag gör grovjobbet. Allt kommer annars att läggas in i "scen 1" i slutändan. Förhoppningsvis tar det inte för stor plats att jobba så. I så fall får jag nog försöka animera allt i tidslinjen för scen 1 iallafall.
Jag skulle kunna fortsätta hela dagen med att i detalj beskriva mitt arbete med bild 2 och vad jag tänker göra härnäst. Men nu har jag en film att animera, så det är dags att fortsätta!
Referenser:
Jackson, Chris. 2012. Flash Cinematic Techniques. Burlington: Focal Press. E-bok.
lashfcom. 2008, mars. Ease in and out in flash. [online]. https://www.youtube.com/watch?v=yroNkFjzLU0 (Hämtad 2017-03-07)
 
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar