fredag 24 mars 2017

Slutlig analys



Min underliggande inspiration när jag jobbar med animation är alltid studios som Disney, Pixar och Dreamworks. Framför allt en film av Dreamworks som heter Spirit (se trailer i referenser), har varit en mer eller mindre medveten inspiration till min kortfilm. Dels för att deras arbete med att animera djuren och deras känslor i filmen är fantastiskt. Men också för att det finns en scen i filmen där hududkaraktären, hästen Spirit, får kontakt med ett litet människobarn. Jag kan inte hitta något klipp på scenen, så om jag minns den korrekt vet jag inte säkert. Men jag tror Spirit räddar barnet från en eld som uppstått i indianlägret, och att han sedan får en mjukare inställning till människorna när barnet klappar honom. Just detta att använda ett barns oskyldighet och öppenhet för att nå fram till en känslomässigt avstängd karaktär var min grundtanke när jag planerade den här filmen.

Att arbeta i Animate CC har definitivt varit lärorikt. Jag har blivit väldigt bekväm med vissa funktioner, så som till exempel classic tween. Främst har jag använt mig av classic tween och frame by frame animation för att få fram de resultat jag tänkt mig.
Så ofta som det har fungerat har jag även använt mig av shape tween, men det är en funktion jag fortfarande har svårt att förstå mig på. Som After Effects nörd är jag bortskämd med att kunna få en form att ändra sig mellan två punkter utan att gå ifrån det jag ritat upp, oavsett avståndet mellan mina keyframes. Jag har ännu inte heller blivit helt bekväm med Animate CC:s pen tool. Det fungerar väldigt likt After Effects pen tool, men är överlag mer tungjobbat. Det är svårare att få tag i pinnarna som används för att böja formen, och det skapas konstant nya punkter om man inte är försiktig, vilket kan leda till en massa arbete med att radera dem för att enkelt kunna hantera formen. Jag fick problem med detta i slutet då jag valde att konvertera en shape tween till frame by frame animation och blev tvungen att rätta till formen, som uppträdde annorlunda efter konverteringen. Då hade en massa punkter skapats som jag fick försöka plocka bort bäst jag kunde och hade tid till för att enklare kunna rätta till rörelsen.

Överlag tycker jag Animate CC är ett relativt enkelt program att använda för animation, nu när jag arbetat med det en tid. Det har sina dock sina baksidor, och vissa funktioner som känns självklara och borde fungera har gett mig större problem än jag hade väntat mig. Kameraverktyget är en av dem. Jag fick stora problem mot slutet av projektet när jag började lägga in kamerarörelser i mina bilder, samtidigt som jag fortfarande höll på att animera. Kameran fick saker på scenen att flyta ut ur bild när jag gjorde utzoomningar, och allting hamnade i allmänhet fel, trots att det legat på rätt plats bara minuter tidigare när jag ställt in kameran. Jag fick göra om mina kamerarörelser ett antal gånger innan jag gav upp och bestämde mig för att fokusera på att få klart animationen och sedan ta tag i problemet igen. Jag hade en liten aning om att buggen kunde bero på att jag sedan ändrade andra saker i projektet, även om det inte ens var i samma scen som kameran som buggade. Så jag la in kamerarörelserna som absolut sista effekt innan jag renderade min film, vilket visade sig vara lösningen. Då fungerade kameran som den skulle.
Ett annat stort problem jag har haft var med ljudet i filmen. Under de första veckornas arbete kunde jag inte testa filmen utan att mina ljudfiler hamnade i fel scener. I programmet låg de på rätt plats, men inte testfilmen. Till slut hittade jag ett råd i ett forum om att sätta alla ljud till antingen stream eller event för att lösa problemet (se länk i referenser). Stream gav samma resultat, fast med bättre kvalitet på vissa ljud om jag minns rätt. Så det slutade med att jag satte alla ljud till event, och då fungerade timingen. Dock låter fotstegen i den slutliga filmen som om de spelas genom vatten och jag har inte hittat en lösning på problemet där. Andra ljud som jag planerat in hördes inte alls vad jag än gjorde. Så som ett ljud av rasslande kedjor som var tänkt att ligga i första scenen, och ett ”duns” ljud som var tänkt i scene 9 när flickan sätter sig ner. Där fick jag som nödlösning byta till ett ljud jag använt i en tidigare uppgift, som är gjort med en ballong och låter mer studsigt än vad som var tänkt.

Ett annat ljudproblem jag hade mot slutet var att det första ljudet i scene 1, bakgrundsljudet, inte dök upp efter exporteringen av filmen. Det är alltid frustrerande när problem uppstår just när man är så nära att bli färdig. Jag fann dock även lösningen på detta problem genom ett av adobes forum (se referenser). Eventljud försvinner i exporteringen om de ligger på den allra första frame:en. Vilket jag inte hade hört om tidigare, men när jag satte ljudet till frame 2 var allt frid och fröjd igen.

Ända tills slutet av det här projektet var jag övertygad om att det skulle sluta med att min film gick för snabbt fram i handlingen, att min timing var usel och att mina animationer inte var tillräckligt välgjorda för att få fram historien på rätt sätt. Det blev dock bättre än jag väntat mig, om jag tänker bort hur amatörmässigt jag hanterat ljudet.
Det finns några bilder som jag framför allt gillar när jag ser tillbaka på filmen. Den första är scene 2. Det var den första bilden jag animerade, och jag la ner mycket arbete på att få den bra. Kon tittar upp och kalven buffar lätt till henne. Jag vet inte hur kor är med varandra i verkligheten, men det känns som ett så typiskt barnsligt beteende att vara lite bufflig och kräva uppmärksamhet. Så det är jag nöjd med att ha fått fram i den bilden.
Sedan är jag fullkomligt nöjd med scene 7, där kon knuffar till en hink. Ljudet och hinkens rörelse är i perfekt sync, och kons uttryck är precis så som jag tänkte mig då jag gjorde min storyboard.
Vidare är scene 10 också en av mina favoriter. Den är väldigt enkel, flickan sitter och ser på kon med ett lite förvånat uttryck samtidigt som hon blinkar och rör på fötterna. Jag blir lika nöjd varje gång jag lyckas få till rörelse i stilla bilder, utan att förstöra stillheten men ändå få liv i dem. Detta lyckades jag med här.
Min absoluta favorit bild är dock scene 16, där pappan plockar upp flickan och kon upptäcker att hon är borta. Jag kunde ha gjort mer med animationen, men i övrigt gillar jag hur mycket story jag fick in i just den bilden. I bakgrunden hör man pappan komma springande och öppna grinden. Så man är inte förvånad när hans armar dyker upp i bild och plockar upp flickan. Hennes uttryck av förvåning då det sker blev precis som jag ville ha det, om inte bättre.
Den sista bilden, scene 21 är också en av mina favoriter. Den får mig att önska att jag hade gjort mer bilder i samma stil, med karaktärer sedda på längre avstånd och med större perspektiv. Jag gjorde här min första ”walk cyckle”. Och även om den inte är perfekt så är figuren ändå så långt bort att det inte märks. Det räcker med att benen tycks röra sig för att åtminstone mitt öga ska känna sig tillfredsställt.

Jag har gått väldigt nära min storyboard när jag animerat filmen, varje scene är så gott som exakt så som jag från början tänkt mig, med vissa undantag. Jag är glad att jag varit så noga med att följa min vision, för det har gett mig en chans att verkligen testa om det jag tänkt mig och planerat kan översättas till animation och var det skär sig.
De största ändringar jag gjort är dels att av tidsskäl helt stryka bild 18, samt att ändra rörelserna i bild 8. Min tanke var att kon skulle lägga sig ner i bild. Men för att spara tid valde jag att låta henne redan ligga ner och bara sänka sitt huvud till marken som rörelse. Jag la också in en närbild som zoomades ut till helbild när flickan kom in i bilen. Ibland behöver man inte krångla till saker mer än nödvändigt, och jag kände att detta var ett sådant tillfälle.

Färgmässigt är filmen väldigt nära min tidigaste vision, med den skillnaden att det ser mycket bättre ut i det slutliga resultatet än det gjorde i mina test skisser. Vilket är en glad överraskning. Jag valde även att göra flickans hårfärg något mörkare, nästan svart. Det var ett spontant färgval som kändes rätt när jag väl kom dit. Något jag dock helt glömde bort var att sätta en lapp i kons öra. Okej jag glömde inte helt bort det, men när jag väl kom ihåg att jag tänkt mig den detaljen hade jag redan kommit så långt in i filmen att det skulle ta mer arbete och tid att lägga in den än jag kände att jag hade. Så jag lät det vara.




Referenser:
Adobe. Uppdaterad 2016. Exporting flash file as .mov but audio is removed. [Forum]. https://forums.adobe.com/thread/1421359 (Hämtad 2017-03-24).



DreamWorksTV. 2010, december. DreamWorks Animation's "Spirit: Stallion of the Cimarron". [online]. https://www.youtube.com/watch?v=RPJ4EQ2Eh9I  (Hämtad 2017-03-24).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar