Min
underliggande inspiration när jag jobbar med animation är alltid
studios som Disney, Pixar och Dreamworks. Framför allt en film av
Dreamworks som heter Spirit (se trailer i referenser), har varit en
mer eller mindre medveten inspiration till min kortfilm. Dels för
att deras arbete med att animera djuren och deras känslor i filmen
är fantastiskt. Men också för att det finns en scen i filmen där
hududkaraktären, hästen Spirit, får kontakt med ett litet
människobarn. Jag kan inte hitta något klipp på scenen, så om jag
minns den korrekt vet jag inte säkert. Men jag tror Spirit räddar
barnet från en eld som uppstått i indianlägret, och att han sedan
får en mjukare inställning till människorna när barnet klappar
honom. Just detta att använda ett barns oskyldighet och öppenhet
för att nå fram till en känslomässigt avstängd karaktär var min
grundtanke när jag planerade den här filmen. 
Att
arbeta i Animate CC har definitivt varit lärorikt. Jag har blivit
väldigt bekväm med vissa funktioner, så som till exempel classic
tween. Främst har jag använt mig av classic tween och frame by
frame animation för att få fram de resultat jag tänkt mig. 
  Så ofta som det
har fungerat har jag även använt mig av shape tween, men det är en
funktion jag fortfarande har svårt att förstå mig på. Som After
Effects nörd är jag bortskämd med att kunna få en form att ändra
sig mellan två punkter utan att gå ifrån det jag ritat upp,
oavsett avståndet mellan mina keyframes. Jag har ännu inte heller
blivit helt bekväm med Animate CC:s pen tool. Det fungerar väldigt
likt After Effects pen tool, men är överlag mer tungjobbat. Det är
svårare att få tag i pinnarna som används för att böja formen,
och det skapas konstant nya punkter om man inte är försiktig,
vilket kan leda till en massa arbete med att radera dem för att
enkelt kunna hantera formen. Jag fick problem med detta i slutet då
jag valde att konvertera en shape tween till frame by frame animation
och blev tvungen att rätta till formen, som uppträdde annorlunda
efter konverteringen. Då hade en massa punkter skapats som jag fick
försöka plocka bort bäst jag kunde och hade tid till för att
enklare kunna rätta till rörelsen. 
  Överlag tycker
jag Animate CC är ett relativt enkelt program att använda för
animation, nu när jag arbetat med det en tid. Det har sina dock sina
baksidor, och vissa funktioner som känns självklara och borde
fungera har gett mig större problem än jag hade väntat mig.
Kameraverktyget är en av dem. Jag fick stora problem mot slutet av
projektet när jag började lägga in kamerarörelser i mina bilder,
samtidigt som jag fortfarande höll på att animera. Kameran fick
saker på scenen att flyta ut ur bild när jag gjorde utzoomningar,
och allting hamnade i allmänhet fel, trots att det legat på rätt
plats bara minuter tidigare när jag ställt in kameran. Jag fick
göra om mina kamerarörelser ett antal gånger innan jag gav upp och
bestämde mig för att fokusera på att få klart animationen och
sedan ta tag i problemet igen. Jag hade en liten aning om att buggen
kunde bero på att jag sedan ändrade andra saker i projektet, även
om det inte ens var i samma scen som kameran som buggade. Så jag la
in kamerarörelserna som absolut sista effekt innan jag renderade min
film, vilket visade sig vara lösningen. Då fungerade kameran som
den skulle.
  Ett annat stort
problem jag har haft var med ljudet i filmen. Under de första
veckornas arbete kunde jag inte testa filmen utan att mina ljudfiler
hamnade i fel scener. I programmet låg de på rätt plats, men inte
testfilmen. Till slut hittade jag ett råd i ett forum om att sätta
alla ljud till antingen stream eller event för att lösa problemet
(se länk i referenser). Stream gav samma resultat, fast med bättre
kvalitet på vissa ljud om jag minns rätt. Så det slutade med att
jag satte alla ljud till event, och då fungerade timingen. Dock
låter fotstegen i den slutliga filmen som om de spelas genom vatten
och jag har inte hittat en lösning på problemet där. Andra ljud
som jag planerat in hördes inte alls vad jag än gjorde. Så som ett
ljud av rasslande kedjor som var tänkt att ligga i första scenen,
och ett ”duns” ljud som var tänkt i scene 9 när flickan sätter
sig ner. Där fick jag som nödlösning byta till ett ljud jag använt
i en tidigare uppgift, som är gjort med en ballong och låter mer
studsigt än vad som var tänkt. 
Ett
annat ljudproblem jag hade mot slutet var att det första ljudet i
scene 1, bakgrundsljudet, inte dök upp efter exporteringen av
filmen. Det är alltid frustrerande när problem uppstår just när
man är så nära att bli färdig. Jag fann dock även lösningen på
detta problem genom ett av adobes forum (se referenser). Eventljud
försvinner i exporteringen om de ligger på den allra första
frame:en. Vilket jag inte hade hört om tidigare, men när jag satte
ljudet till frame 2 var allt frid och fröjd igen. 
Ända
tills slutet av det här projektet var jag övertygad om att det
skulle sluta med att min film gick för snabbt fram i handlingen, att
min timing var usel och att mina animationer inte var tillräckligt
välgjorda för att få fram historien på rätt sätt. Det blev dock
bättre än jag väntat mig, om jag tänker bort hur amatörmässigt
jag hanterat ljudet. 
  Det finns några
bilder som jag framför allt gillar när jag ser tillbaka på filmen.
Den första är scene 2. Det var den första bilden jag animerade,
och jag la ner mycket arbete på att få den bra. Kon tittar upp och
kalven buffar lätt till henne. Jag vet inte hur kor är med varandra
i verkligheten, men det känns som ett så typiskt barnsligt beteende
att vara lite bufflig och kräva uppmärksamhet. Så det är jag nöjd
med att ha fått fram i den bilden. 
  Sedan är jag
fullkomligt nöjd med scene 7, där kon knuffar till en hink. Ljudet
och hinkens rörelse är i perfekt sync, och kons uttryck är precis
så som jag tänkte mig då jag gjorde min storyboard.
   Vidare är scene
10 också en av mina favoriter. Den är väldigt enkel, flickan
sitter och ser på kon med ett lite förvånat uttryck samtidigt som
hon blinkar och rör på fötterna. Jag blir lika nöjd varje gång
jag lyckas få till rörelse i stilla bilder, utan att förstöra
stillheten men ändå få liv i dem. Detta lyckades jag med här. 
  Min absoluta
favorit bild är dock scene 16, där pappan plockar upp flickan och
kon upptäcker att hon är borta. Jag kunde ha gjort mer med
animationen, men i övrigt gillar jag hur mycket story jag fick in i
just den bilden. I bakgrunden hör man pappan komma springande och
öppna grinden. Så man är inte förvånad när hans armar dyker upp
i bild och plockar upp flickan. Hennes uttryck av förvåning då det
sker blev precis som jag ville ha det, om inte bättre. 
  Den sista bilden,
scene 21 är också en av mina favoriter. Den får mig att önska att
jag hade gjort mer bilder i samma stil, med karaktärer sedda på
längre avstånd och med större perspektiv. Jag gjorde här min
första ”walk cyckle”. Och även om den inte är perfekt så är
figuren ändå så långt bort att det inte märks. Det räcker med
att benen tycks röra sig för att åtminstone mitt öga ska känna
sig tillfredsställt.
Jag
har gått väldigt nära min storyboard när jag animerat filmen,
varje scene är så gott som exakt så som jag från början tänkt
mig, med vissa undantag. Jag är glad att jag varit så noga med att
följa min vision, för det har gett mig en chans att verkligen testa
om det jag tänkt mig och planerat kan översättas till animation
och var det skär sig. 
  De största
ändringar jag gjort är dels att av tidsskäl helt stryka bild 18,
samt att ändra rörelserna i bild 8. Min tanke var att kon skulle
lägga sig ner i bild. Men för att spara tid valde jag att låta
henne redan ligga ner och bara sänka sitt huvud till marken som
rörelse. Jag la också in en närbild som zoomades ut till helbild
när flickan kom in i bilen. Ibland behöver man inte krångla till
saker mer än nödvändigt, och jag kände att detta var ett sådant
tillfälle.  
  Färgmässigt är
filmen väldigt nära min tidigaste vision, med den skillnaden att
det ser mycket bättre ut i det slutliga resultatet än det gjorde i
mina test skisser. Vilket är en glad överraskning. Jag valde även
att göra flickans hårfärg något mörkare, nästan svart. Det var
ett spontant färgval som kändes rätt när jag väl kom dit. Något
jag dock helt glömde bort var att sätta en lapp i kons öra. Okej
jag glömde inte helt bort det, men när jag väl kom ihåg att jag
tänkt mig den detaljen hade jag redan kommit så långt in i filmen
att det skulle ta mer arbete och tid att lägga in den än jag kände
att jag hade. Så jag lät det vara.
Referenser:
Adobe. Uppdaterad 2016. Exporting flash file as .mov but audio is removed. [Forum]. https://forums.adobe.com/thread/1421359 (Hämtad 2017-03-24).
. 2010, december. DreamWorks Animation's "Spirit: Stallion of the Cimarron". [online]. https://www.youtube.com/watch?v=RPJ4EQ2Eh9I  (Hämtad 2017-03-24).
 
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar