Bild 1, 2, och 4 är så gott som färdiga. Bild 3 är i skiss-stadiet för närvarande. Jag har skapat ett huvud åt karaktären som ska gå framåt och försökt time:a nyckelpositionerna med fotstegen. Ett problem som dock verkar vara återkommande är att ljudfilerna gärna börjar spela upp sig på fel ställe. Eller snarare på ett annat ställe i testfilmen än de gör i programmet.
Just fotstegen i bild 3 tror jag ligger rätt nu, men de har lagt sig på fel ställe tidigare vilket gjorde att jag gick över till att animera bild 4 istället så länge. Och vad händer i bild 4? Samma sak! Jag har lagt in ett ljud där kon suckar, och egentligen är det inte super viktigt att det hamnar på en speciell keyframe. Däremot är det viktigt att jag kan få det att hamna där jag vill. För om jag inte lyckas med det här ljudet, hur ska det då gå när jag har ett ljud som verkligen måste ligga på rätt plats?
Trots försök med alla inställningar jag kan hitta börjar ljudet spelas upp under den mörka "transition" jag har lagt in i bild 4, vilket det inte borde, för just nu har jag noggrant sett till att det ligger efter, för att kunna bedöma att det startar där jag har bestämt.
Jag försöker jobba runt min frustration över ljudproblemen genom att fortsätta med de mindre komplicerade bilderna, och ta tag i scenerna som krånglar i små doser.
Idag har jag jobbat med bild 10 (se bild ovan och nedan) och det är väldigt roligt att till slut få rita upp filmens andra huvudkaraktär.
Det är inte så mycket rörelse i bilden, så själva animationen tog inte särskilt lång tid. Däremot la jag ner lite mer tid på att teckna upp ansiktet. Huvudet är sin egen symbol, som innehåller animation av ögon, hår och ögonbryn. Ena ögat är en symbol med sin egen animation av ett blinkande ögonlock. Det andra ögat är en kopia av den första ögonsymbolen.
 
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar